Renovatie Huis van Gijn
Een stuk behang (de overgezette versie) waar de structuur van de textielimitatie nog duidelijk zichtbaar is. Tevens was dit stuk bruikbaar bij de reconstructie van het patroon. We kijken hier echter naar de spiegelbeeldige 'achterzijde' van de blokdruk.
Behangresten 'Groene Slaapkamer'
Originele behangstukken, bijna vergaan na ruim 100 jaar. Het stuk is afkomstig van de schoorsteenmantel en was zwaarbeschadigd door warmte en vroegere lekkage vanuit de schoorsteen.
gespiegelde Behangpatroon
Met hulp van papierrestaurator Nico Lingbeek is het originele patroon teruggevonden uit de verschillende behangrestanten. Geen eenvoudige klus omdat ook het dessin grotendeels was verdwenen. Aanvankelijk leek het alsof het behang uit twee verschillende patronen bestond maar bij nader onderzoek bleek het om een gespiegelde 'afdruk' te gaan. Het originele behang was overplakt met een nieuw behang. De lijmlaag heeft de blokdruk inkt losgeweekt van de oorspronkelijke drager en hechtte zich aan de achterzijde van dit 'nieuwe' behang'. Hierdoor is het patroon bij een aantal restanten duidelijker zichtbaar maar wel in spiegelbeeld. Omdat bij blokdruk behang de inkt in gestapelde lagen wordt aangebracht laat de gespiegelde afdruk eigenlijk de 'achterkant' van de bedrukking zien. Een bijkomstig voordeel hiervan is dat hierdoor de typische structuur van de textielimitatie duidelijker nog zichtbaar was.
Het patroon wordt met de hand ingekleurd met het effect en de structuur van blokdruk.
Reconstructie door Snijder&CO
Het reconstrueren van blokdruk behang in de oorspronkelijke techniek is nog steeds mogelijk maar is zeer kostbaar. Zo zijn er in Engeland een paar bedrijven nog gespecialiseerd in deze ambacht. Voor de reconstructie heeft het museum gekozen voor een digitale reconstructie maar die bleek in eerste instantie te 'vlak' en miste het rijke gevoel van het 19e eeuwse behang. Ons is gevraagd of wij een alternatieve aanpak konden bedenken voor de reconstructie. Wij hebben gekozen om het patroon handmatig in 'druklagen' na te schilderen, een soort 'blokdruk' imitatie.
Detail van het behang waarop het stippelpatroon zichtbaar is. Er zijn meerdere behangproeven gemaakt om ter plekke te kunnen bepalen welke kleurnuances het beste aansluiten bij het houtwerk en de stoffering van de kamer.
Detail van het behang en het hoekelement van de veloutérand.
historische Kleurstelling bepalen
Het patroon was reeds geconstrueerd dus wij zijn begonnen met het onderzoeken van de toegepaste kleuren. Wij hebben 8 kleuren verschillende kleuren waargenomen. Een lichtgrijze fondkleur met gouden stippels, het dessin met 2 kleuren rood, 2 kleuren groen/blauw, een neutrale beige kleur voor de hooglichten en een zwarte outline. Voor het houtwerk van de slaapkamer is reeds eerder kleurhistorisch onderzoek uitgevoerd.Deze kleuren vormen samen met de behangrestanten het uitgangspunt voor het eindresultaat.
Voor het houtwerk in de kamer is een kleurhistorisch onderzoek verricht. De kleuren van het behang zijn zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke kleuren gebracht.
het proefbehang
Naar verwachting wordt de kamer voorjaar 2020 voorzien van het behang inclusief de zwarte veloutérand.
Conservator Wyke Sybesma van museum 'Huis van Gijn' bekijkt samen met Snijder&CO welke behangproef het mooiste effect geeft in de 'Groene Slaapkamer'.
Vergelijkbaar stippel-streeppatroon bij een behang van landhuis Oud Amelisweerd in Bunnik.